Woon bewust gemeentes
Woon bewust gemeentes
Woon bewust gemeentes
Woon bewust gemeentes
Woon bewust gemeentes
Woon bewust gemeentes
Woon bewust gemeentes
Woon bewust gemeentes

Beweging

Beweging is belangrijk

Blijf fit en blijf actief. in bewegingDoe de sport of beweging die bij u past om zo gezond mogelijk ouder te worden. Dit hoeft niet veel te zijn. Ga elke dag een paar keer een stukje wandelen of neem de trap in plaats van de lift. Begin met een paar minuten en probeer dit elke dag een stukje uit te breiden.

Wilt u weten welke sportactiviteiten het beste bij u passen en in uw gemeente worden aangeboden? Kijk dan op een van de volgende websites:

Ouder worden en bewegen

Wanneer men ouder wordt gaat het lichamelijk functioneren achteruit. Bij iedereen neemt tijdens het ouder worden de conditie af. in beweging IMG_6142.a.De spierkracht en snelheid van bewegen nemen af, de beweeglijkheid vermindert (met name het optrekken) en de balans en coördinatie verminderen. Ook de botten worden minder sterk en er vinden veranderingen plaats in de doorbloeding en stofwisseling. Daarnaast wordt de kans op chronische ziektes groter, wat vaak de achteruitgang in functioneren nog eens versterkt. Dit alles kan ertoe leiden dat bewegen moeizamer gaat en u moeite krijgt met het uitvoeren van dagelijkse handelingen. Ook het risico op vallen wordt vergroot. Eén op de drie ouderen boven 65 jaar die thuis woont valt minimaal 1x per jaar en boven 80 jaar is dit zelfs één op de twee ouderen.

Een gezond beweegpatroon: preventief effect
Een gezond beweegpatroon geeft veel minder afname van het lichamelijk functioneren en heeft een preventief effect voor veel chronische ziektes en op het risico op vallen. De Nederlandse Norm Gezond Bewegen geeft aan dat iedereen minimaal 30 minuten per dag matig intensief moet bewegen. Dit betekent dat het een inspanning moet zijn die ertoe leidt dat u wat sneller adem gaat halen, de hartslag wat versnelt en u er enigszins moe van wordt. Voor ouderen zijn dagelijkse activiteiten als (stevig) wandelen, fietsen of traplopen vaak al voldoende om deze inspanning te bereiken.

Begeleiding geriatriefysiotherapeut

Wanneer u door ziektes of beperkingen hulp of advies nodig heeft bij het bewegen, kan de geriatrie-fysiotherapeut u begeleiden, activiteiten met u oefenen en beweegadviezen geven. Gebleken is dat specifieke fysieke training bij ouderen een verbetering geeft van het dagelijks functioneren en daarmee een verbetering van de kwaliteit van leven.
Voor meer informatie: www.pmirembrandt.nl

Innovatieve hulpmiddelen voor betere beweging
Via de website van Scouters kunt u informatie, onafhankelijk advies en innovatieve hulpmiddelen voor en door mensen die beter willen bewegen verkrijgen.

WoonBewust
WoonBewust
WoonBewust
WoonBewust
WoonBewust
WoonBewust
WoonBewust