Woon bewust gemeentes
Woon bewust gemeentes
Woon bewust gemeentes
Woon bewust gemeentes
Woon bewust gemeentes
Woon bewust gemeentes
Woon bewust gemeentes
Woon bewust gemeentes

Voeding

Voeding

Het Nederlands Voedingscentrum heeft algemene richtlijnen voor voeding. De volgende tips zijn extra belangrijk voor ouderen:

  • De energiebehoefte neemt af met een hogere leeftijd. Beperk daarom het gebruik van producten met een hoge energiedichtheid, zoals frisdrank, alcohol en snacks. Kies liever voor de volgende producten:
    • groente en fruit
    • brood en aardappelen
    • pasta, rijst
    • peulvruchten
    • melk(producten)
    • kaas en vlees(waren)
    • vis, kip, eieren en vleesvervangers
    • smeer- en bereidingsvetten
  • nationalebeeldbank_2009-11-392495-1_etenEet dagelijks veel groenten, fruit en volkorenproducten voor een goede stoelgang en het voorkomen van hart- en vaatziekten.Eet twee keer per week vis, waarvan één keer vette vis. Dit helpt hart- en vaatziekten voorkomen en helpt mogelijk ook om oogaandoeningen en cognitieve achteruitgang te voorkomen.
  • Slik extra vitamine D voor gezonde botten.
  • Beperk de hoeveelheid zout in de voeding, om hoge bloeddruk te voorkomen en omdat de nierfunctie afneemt. Hierbij is het ook belangrijk om voldoende te drinken.
    Voorkom een voedselinfectie. Lees meer in de factsheet van het Voedingscentrum over hygiëne en voedselinfecties

Bron: Voedingscentrum

Voor extra tips lees ook de folders:

WoonBewust
WoonBewust
WoonBewust
WoonBewust
WoonBewust
WoonBewust
WoonBewust